måndag 28 april 2014

Nu börjar vi röra på oss.

Valparna är nu 12 dagar och de börjar kasa runt en hel del i sin valplåda. De drar sig fram på magen och är mycket starka i sina nackar nu.  Speciellt livligt blir det när mamma Soya kliver in i  lådan. Då vaknar de 5 till och drar sig snabbt mot matstället som Soya besitter. Nu diar de med en helt annan styrka än tidigare, och i kortar sekvenser. Det är mycket nöjda valpar, här är tyst och lugnt i lådan. Soya är med mig ute i resten av lägenheten en hel del, men vet precis när hon ska gå in och dia sina små.
På natten ligger hon hos sina valpar hela tiden och låter dem äta hur de vill. När det blir morgon vaknar vi mellan 07.00 - 08.00 och det är så lugnt här så jag är den som stiger upp först.
Sedan går Soya och jag en ganska så lång promenad och sedan kommer morgonens höjdpunkt för Soya - maten! Hon är så hungrig och nu vartefter valparna biir större måste hennes matmängd ökas på för varje dag. Piken blir när valparna är runt 3 veckor och sedan ska de ju börja äta lite annat än mamma mjölk så sen kommer vi att gå medåt med portionerna.
Jag väntar nu spänt på att de små ska öppna sina ögon endera dan.
En av de små tikarna i närbild.
Idag har jag klippt lite klor på dem, så de inte river sin snälla mamma på magen med sina små klor.
Så här ligger de och äter nu.Riktiga små tjockisar.

Nu sover de mer utspridda och börjar se ut som små vovvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar